Saturday, November 20, 2010

9 Naga Pemasaran & Negara 5 Menara


Pilihanku kali ini
9 Naga Pemasaran (Nassrul Hakim Md Jani) - Negara 5 Menara (A.Fuadi)


 
(Gambar dari BookCafe.com.my)

9 Naga, merujuk sembilan elemen terpenting dalam pemasaran. Menjadi simbol kekuatan dan kegagahan bagi sembilam elemen yang taktikal, penuh kerahsiaan, dan berjaya.

(Gambar diambil dari PTS.com.my)


Seumur hidupnya Alif tidak pernah menginjak tanah di luar ranah Minangkabau. Masa kecilnya dilalui dengan berburu durian runtuh di rimba Bukit Barisan, main bola di sawah dan mandi air biru di Danau Maninjau. Tiba-tiba dia perlu melintasi selatan Sumatera menuju sebuha desa di pelosok Jawa Timur. Ibunya mahu Alif menjadi Buya Hamka tetapi dia mahu menjadi Habibie. Dengan setengah hati, dia menurut permintaan ibunya, belajar di pondok.
Pada hari pertama di Pondok Madani (PM), Alif terkesima dengan 'mantera' sakti man jadda wajada. Siapa yang bersungguh-sungguh dia berjaya. Disatukan akibat hukuman tidak menepati masa di asrama, Alif bersahabat dengan Raja, Said, Dulmajid, Atang dan Baso. Di bawah menara masjid, mereka menunggu Maghrib sambil menatap awan lembayung yang berarak ke ufuk. Awan-awan itu menjelma menjadi negara dan benua impian masing-masing. Ke manakah impian membawa mereka? Mereka tidak tahu. Yang mereka tahu adalah jangan pernah remehkan impian, walau setinggi apa pun. Tuhan sungguh Maha Mendengar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...