Monday, December 21, 2009

Cuti yang Bukan Aku Pilih

Salam
cuti makin kurang..
beban nak datang
terasa juga hati girang
Fuh!!
masa yang ada sekarang
digunakan dengan mencari bahan
ilmiah
untuk semester hadapan;
tak lupa juga men'sekeh' kepala adik;
bermain game PSP;
menonton movie yang dah didownload;
drama;
menonton televisyen;
(dimana kadang2 tv yg menonton aku)
meluncur internet;
(yang kini tengah slow dan bukan meluncur ais kerna sekarang kan musim salji)
pada orang yg berpegang jahil Christ,
menyambut Going Merry;
bersahut lagu, menerpa salji tiruan,
bila tema merah putih bergebu menghiasi dinding konkrit
lebih pada umpatan aku,
berjoging juga aku
demi mengurangkan lapisan fatty acid
di setiap sudut badan,
satu pusingan taman ku jelajah,
sengaja mencari nahas
di celah2 pagar cina ku jengah
waspada makhluk yang salaknya membuatkan,
larian ku pantas..
penantian mendatang..
baru ku tahu pantas juga ku berlari
dalam pantas itu
waspada juga aku pada
periuk2 api
elakan demi elakan
memikirkan kenapa
tidak bertauliahnya
makhluk2 ini,
sedangkan jika memang tuannya seorang tentera
yang dibuang atau pencen atau kecewa dengan jeneralnya;
sudah dengan kenyataan ku yang berbaur umpatan ini
kini aku menyadur tulisan ku ini
disini laa....
mana lagi....
Awat aih....
lepas maghrib tadi
sempat ku membaca blog
bekas Perdana Menteri kita
Y.B. Tun Dr Mahathir Mohamad
(Click Here)
dalam post terbarunya iaitu
Sound Bite mengenai Graffiti
memang dah menjadi trend art sekarang
budaya luar sepatutnya menjadi kontra
bukan pro
tetapi ianya bagus klau dijadikan pro-kontra
membudayakan budaya orang lain
menjadikan kita bukan kita
Tun juga menyebut "Alien Culture"
kita makin di"alienated"kan
dan mengikis budaya ketimuran kita
Graffiti jika dilihat memang cantik
jika diatas lukisan kanvas yang membawa kepada ongkos
Graffiti jika dilihat memang hodoh
jika diatas dinding konkrit bangunan terbiar
ataupun
jika memang itu dinding mana2 pun
daku juga pernah memegang berus lukisan
aku tahu itu...
fuh..sungguh lebar bicara aku aihhh....
anak2 moda memang panas darahnya
kepanasannya dapat diatasi dengan
kesejukan minda yang terlatih;
panduan dan ajaran;
dan sekarang ongkosnya juga keluar,
(hoh!! supirnya mana!!)
kan dah membazir..
Pandangan Tun memang saya setuju
That sound really bitten me..
tangan ku yang pernah memegang berus dan tin2 semburan cat
bukan konkrit dinding yang akan ku pilih
bukan kerna menanda kawasan
bukan yakuza atau mafia atau gangster jalanan
tetapi kehidupan yang menghidupkan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...